Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op medicijn.startpagina.nl

Lamisil (schimmelinfectie, tegen kalknagels)

Barten
13 Dec, 2000 22:24

Wie heeft ervaring met het geneesmiddel Lamisil (terbinafine) wat gebruikt kan worden bij “kalknagel” aandoeningen. Volgens mijn huisarts zijn de bijwerkingen erger dan de klacht. Is dat zo ?

Nancy
15 Dec, 2000 18:03

Hoi Barten.

Ik heb zelf geen ervaring met Lamisil, wel een collega van mij (ik loop stage in een apotheek als apothekersassistente). Zij gebruikte ook Lamisil (tabletten van 250 mg) tegen kalknagels, het gevolg was dat ze een reactie daarop kreeg. Huiduitslag, verschrikkelijke jeuk, opgezwollen oogleden en opgezwollen lippen. Dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen te gebeuren.

Ik heb ook nog voor u in het Informatorium Medicamentorum (naslagwerk over geneesmiddelen) gekeken.

Bijwerkingen bij oraal gebruik: maagdarmstoornissen (veelal voorbijgaand) zoals opgeblazen gevoel, verminderde eetlust, misselijkheid en diarree en huidreacties.

Soms kunnen smaakveranderingen, in het bijzonder smaakverlies optreden. De smaak keert in de meeste gevallen binnen enkele weken na stoppen van de therapie terug. Haaruitval is gemeld. Er staan nog wat bijwerkingen in die zelden voorkomen.

Bijwerkingen bij cutaan gebruik (toediening op de huid, er bestaat ook een lamisil creme): erytheem (vlekkige rode huiduitslag die voornamelijk berust op een lokale reactie van de haarvaten) en jeukend of stekend gevoel.

Dit wil niet zeggen dat u al die bijwerkingen krijgt als u dit middel gebruikt, ze kunnen voor komen.

Groetjes Nancy van Schaik

Barten schreef:

>

> Wie heeft ervaring met het geneesmiddel Lamisil (terbinafine)

> wat gebruikt kan worden bij “kalknagel” aandoeningen. Volgens

> mijn huisarts zijn de bijwerkingen erger dan de klacht. Is dat

> zo ?

Irma G
16 Dec, 2000 01:56

Hoi.

Ik heb het een half jaar gelden geslikt tegen kalk nagels en binnen twee dagen barste ik van de hoofdpijn en kreeg ik galbulten .

Ik moest onmiddelijk stoppen er mee .

In samenspraak met mijn huisarts heb ik besloten dat ik liever een kalknagel heb als dat ik hondsbedroerd ben van medicijnen .

Groetjes Irma

Roger Polman
19 Dec, 2000 16:47

Beste Barten,

ik ben werkzaam bij Novartis (producent van Lamisil) en kan je zeggen dat er reeds miljoenen mensen wereldwijd met Lamisil zijn behandeld. Het zijn en blijven geneesmiddelen die in incidentele gevallen een bijwerking kunnen hebben. Echter duizenden patienten zijn zonder problemen volledig van hun schimmelnagels af door Lamisil te gebruiken.

gr

Roger Barten schreef:

>

> Wie heeft ervaring met het geneesmiddel Lamisil (terbinafine)

> wat gebruikt kan worden bij “kalknagel” aandoeningen. Volgens

> mijn huisarts zijn de bijwerkingen erger dan de klacht. Is dat

> zo ?

Roland
22 Dec, 2000 08:11

Ikzelf heb het meermaals gebruikt echter zonder veel bijwerkingen (mijn smaak werd tijdens het gebruikt minder maar die kwam weer terug na het stoppen). Enige probleem dat ik zelf heb is dat de kalknagels na verloop van tijd weer terug komen.

suus
04 Jan, 2001 19:29

hoi, mijn naam is suus en ik ben nagelstyliste van beroep.

veel mensen hebben last van kalknagels, maar niet iedereen doet er wat aan.

lamisil wordt vaak voorgeschreven bij dit probleem, maar hoeft niet altijd te werken.

wat ik veel van klanten hoor is inderdaad dat de smaak weg is en dat na gebruik de klachten weer terug komen.

wat ook wil helpen tegen kalk of schimmel nagels is tea trea oil.

gewoon te verkrijgen bij de drogist.

kijk wel goed uit met het aanbrengen.

doe dit met een wattestokje en gooi die na elke nagel weg.

de kans op besmetting is namelijk erg groot.

sommige mensen gaan pielen aan de nagels en krijgen het op deze manier ook aan de vinger nagels.

wat ook heel goed werkt is save a nail, of nail solution van dr. G.

dit zijn cremes die speciaal ontwikkeld zijn voor deze klachten.

erg veilig en zonder bijwerkingen.

ga eens bij een nagelstyliste of groothandel langs voor info.

het is helaas geen goedkoop goedje, zal zo tussen de 50 en 70 gulden liggen, maar wel effectief en ook te gebruiken bij kunstnagels!

veel succes!!

groetjes suzanne

Frank
18 Jan, 2001 03:07

en verder geen commentaar, suus. Verkoop je die smeerseltjes toevallig zelf ook nog?

Frank

Frank
18 Jan, 2001 03:12

Conclusie van deze auteur die bij Novartis werkzaam is: 10% heeft dus bijwerkingen.

Beoordeel het verder maar zelf.

Groeten, Frank

Br J Dermatol 1999 Nov;141 Suppl 56:21-5 Related Articles, Books

Terbinafine: tolerability in general medical practice.

O'Sullivan DP

Novartis Pharmaceuticals UK Ltd, Frimley, Surrey. des.osullivan@pharma.Novartis.com

Four open, prospective, postmarketing studies with consistent protocols were undertaken, involving over 25,000 patients and nearly 3600 physicians in four European countries (UK, Netherlands, Germany and Austria). The purpose was to determine the tolerability of terbinafine when prescribed to a large, unselected patient population in general medical practice. Patients were recruited from dermatology departments and from general and family practitioners. All received at least one dose of terbinafine. No specific exclusion criteria were applied. The only treatment instructions provided were those contained in the manufacturer's product information. Patients were monitored for adverse events at baseline, during treatment, and at the end of treatment. Of the 25,884 patients entering the study, 38.6% (9991) had concomitant disease, 42.8% (11,078) were taking other medications, and 22.7% (5876) were older than 60 years. The predominant indication for prescribing terbinafine was onychomycosis. Mean duration of treatment was 13.2 weeks. No adverse events were reported in 89.5% (23,167) of patients. The remaining 10.5% (2717) reported one or more adverse events, primarily gastrointestinal (4.9%) or dermatological (2.3%). A total of 115 serious adverse events were recorded, but of these only four were probably and eight possibly related to terbinafine. There were no reported drug-drug interactions, even in patients receiving concomitant medications metabolized by cytochrome P-450 enzymes. There were also no clinically significant drug-disease interactions. In conclusion, terbinafine is well tolerated in an unselected general practice population. This confirms its good tolerability previously established during controlled clinical trials.

PMID: 10730910, UI: 20193176

Monique
19 Jan, 2001 16:29

Ik heb het geslikt en het werkte perfect!

Ik heb totaal geen last van bijwerkingen gehad terwijl ik dat normaal altijd heb bij andere middelen.

Mijn teennagels waren er heeeeel erg aan toe. Maar nu heb ik weer prachtige nageltjes!!!

Je moet wel volhouden en het wekt nog door nadat de kuur is afgelopen.

Resultaat is ook niet meteen maar langzaam na een paar weken.

Succes,

Monique

suus
19 Jan, 2001 19:47

gelukkig weet jij wel je het over hebt?

ik geef alleen mijn ervaring over wat mijn klanten betreft.

als het dan niet werkt moet jij me toch eens vertellen hoe het komt dat 80% van mijn klanten van hun problemen afkomen.

of kan je alleen maar andere afzeiken?