Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op medicijn.startpagina.nl

Afbouwen Paroxetine

An
18 Nov, 2002 14:35

Hallo,

Ik slik nu 8 maand 20 mg. Paroxetine per dag en wil heel graag afbouwen, ik vind dat er toch een paar nare kanten aan zitten. Ik slik het tegen een trilfobie en paniekaanvallen. Ik ben eens een dag een dosis vergeten en merkte daar eigenlijk weinig van. Beetje licht in het hoofd misschien. Ik ben het dus om de dag blijven slikken en doe dat nu ong. 2 tot 3 weken. Dit gaat goed. Nu wil ik dus graag afbouwen, maar hoe kan ik dat het beste doen, ik wil eigenlijk niet weer elke dag 20 mg. slikken. Marcel schreef eens dat om de dag niet goed is, waarom niet?

Ben wel bang voor de afkickverschijnselen. Iemand melde hier dat ad's niet verslavend werkten, maar daar denk ik toch echt wel anders over (zowiezo geestelijke verslaving) en waarom heb je dan anders last van een cold turkey als je in eens zou stoppen, dus het lichaam is ook verslaafd.

Maar goed, een ieder alvast bedankt voor zijn of haar reacties.

Groet van An.

Marcel
18 Nov, 2002 16:10

Hallo An,

Om de dag slikken is niet goed omdat Seroxat maar een korte halfwaardetijd heeft van ca. 22 uur. Dat betekent dat de bloedspiegel teveel gaat fluctueren. Dat is niet gevaarlijk maar niet goed voor de werking van Seroxat; dat zal je waarschijnlijk bij lagere doseringen wel gaan merken. Bij een middel als Prozac kan dit wel vanwege de extreem lange halfwaardetijd.

Je kunt de tabletten gewoon breken tot en met kwartjes (de helft met een mes doormidden klieven). Als de laatste loodjes te zwaar zijn, kun je de vloeibare variant vragen aan je apotheker (met sinaasappelsmaak :-) )

Even over die verslaving. Antidepressiva zijn nu juist niet geestelijk verslavend maar wel lichamelijk verslavend. Als je direct stopt, voel je je lichamelijk ellendig met allerlei vervelende en soms vreemde onthoudingsverschijnselen. Het is echter niet zo dat het psychisch verslavend is; je krijgt er immers geen kick van en je hebt geen last van craving of zucht naar het middel, als je bent gestopt. Waarschijnlijk bedoel je echter dat je niet zonder het middel normaal kunt functioneren of dat je bang bent om er mee te stoppen; dat is echter niet hetzelfde als psychisch verslaafd zijn.

Aangezien onder verslaving aan een middel in de regel wordt verstaan: psychisch EN lichamelijk afhankelijk zijn, mag de fabrikant gerust stellen dat het niet verslavend is; ze vertellen er echter niet bij dat er wel degelijk lichamelijke afhankelijkheid ontstaat.

Meer info: http://www.antidepressiva.cjb.net (“Angst, Depressie en Medicatie”)

Groetjes,

Marcel

José
23 Nov, 2002 04:28

Ik heb meer dan een jaar seroxat (paroxetine) geslikt, en ben een afbouwschema gevolgd. Bij het afbouwen van seroxat zijn er wel vooral op het laatst lichamelijke klachten opgetreden.Hoofdzakelijk in mijn hoofd, (een heel vervelend gebrom) maar dat is weer vanzelf overgegaan.

AFBOUWSCHEMA SEROXAT®/PAROXETINE

Startdosis: 1 maal daags 20 mg.

Overstappen van 20 mg naar 10 mg (een halve tablet) is voor de meeste gebruikers van Seroxat® geen probleem. Met name het afbouwen na die overstap naar een halve tablet geeft ontwenningsverschijnselen.

Daarom moet de dosering Seroxat® stapje voor stapje verlaagd worden.

1. Gedurende 3 weken op dinsdag, donderdag en zaterdag een kwart tablet, op de overige dagen een halve tablet

2. Gedurende 3 weken 1 maal daags een kwart tablet

3. Gedurende 3 weken op dinsdag en vrijdag geen tablet innemen, op de overige dagen een kwart tablet.

4. Gedurende 3 weken op dinsdag, donderdag en zaterdag geen tablet innemen, op de overige dagen een kwart tablet.

5. Gedurende 3 weken op dinsdag en vrijdag een kwart tablet innemen, op de overige dagen geen tablet innemen.

6. Hierna kunt u met Seroxat® stoppen.

Zoals u ziet moet u voor het afbouwen van de dosering Seroxat® echt de tijd nemen. De ervaring leert, dat de ontwenningsverschijnselen voor mensen die te snel afbouwen zo ernstig kunnen zijn, dat de gebruiker vervolgens opnieuw moet beginnen met de normale dosering (1 maal daags 1 tablet). Het kan tot 3 maanden duren eer vervolgens opnieuw begonnen kan worden met afbouwen.

Het afbouwschema heb ik uitgewerkt in een schema van dag tot dag in word en zonodig kan ik dit opsturen.

Veel succes

José

adrienne
24 Nov, 2002 13:47

nou sorry maar dat afbouwschema vind ik wel heel overdreven. ik ben na een halve tablet (gedurende 5 weken) gewoon helemaal gestopt , dus geen kwartjes enz, en heb even 2 weken wat moeite gehad, thats it. Je moet het meeste toch op eigen kracht doen hoor

Marcel
25 Nov, 2002 17:26

Hallo Adrienne,

Dan heb je geluk gehad en ben je een van die mensen die er weinig last van hebben (een vriendin van mij had die ervaring ook).

Toch zijn er veel mensen voor wie dit afbouwschema een uitkomst is omdat de gebruikelijk geadviseerde periode voor het uitsluipen veel te kort is. Dit is dus juist een nuttig bericht van José en zeker geen overdreven langdurig of te gedetailleerd afbouwschema!

Even een toevoeging: een afbouwschema moet altijd in overleg met je arts worden opgezet. Mocht het schema te gehaast lijken (vergeleken met bovenstaand schema) geef dat dat aan aan je arts; als hij of zij geen medische redenen ziet om niet langzaam af te bouwen; doe dat dan gewoon in dat lage tempo.

Groetjes,

Marcel

Marcel
25 Nov, 2002 17:28

Over het schema: het slikken van Seroxat om de dag raad ik zelf altijd af i.v.m. de korte halfwaardetijd van Seroxat. Gebruik veel liever vloeibare Seroxat! (met sinaasappelsmaak! :-) )

Groetjes,

Marcel