Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op medicijn.startpagina.nl

Gekneusde ribben, borstkas en rugschouder

Judith
21 Jan, 2009 08:56

Gistermorgen ben ik door de stomme harde val op de stoep terecht gekomen.

Na de verwijziging van mijn huisarts naar het Ziekenhuis / EHBO werden naar mijn longen, borstkas en rug per rontgenfotos gemaakt. Gelukkig niets gebroken, maar wel een paar ribben zijn gekneusd.

Ik kreeg voor 3 dozen medicijnen voorgeschoteld ;

- DICLOFENACNATRIUM 50 PCH

- PANTOZOL 40 MG

- PARACTAMOL 550 MG PCH.

Alle medicijnen helpen helemaal niets tegen mijn pijnlijke mankementen.

En ik voel in mijn ribben of borstkas en rug nogal iets “luchtborrelen ” , zelfs met krakende bewegingen.

Achteraf las ik de voorschriften van dezer medicijnen, de eerste 2 bovenstaande genoemde medicijnen blijken alleen voor de maag te bedoelen.

Of hebben jullie dat ook zoiets voor jullie gekneusde ribben ???

Mocht U nog te weten komen vertellen, alvast bij voorbaat dankende,

Judith

Bewerkt 11 Mrt, 2010 20:08
Collie
21 Jan, 2009 11:19

Diclofenacnatrium is niet bestemd voor je maag, dat is een stevige pijnstiller waar je wel wat maagpijn van zou kúnnen krijgen. (www.efarma.nl/PAGESwinap.asp?ID=658&Method=infotekst)

In geval van gekneusde ribben een heel logisch voorschrift.

Omdat de kans op een lastige maag aanwezig is bij het slikken van diclofenacnatrium, heb je de Pantozol gekregen. Misschien wat voorbarig maar verder is daar niks mis mee.

De paracetamol heb je gekregen om tussen de diclofenacnatrium momenten door in te nemen, als deze niet lang genoeg zou werken.

An sich dus, totaal geen onlogische medicatie in geval van gekneusde ribben.

ina
10 Sep, 2009 19:41

Hoi Judith,

ik ben ook gezegend met 3 gekneusde ribben…..:(

De diclofenacnatrium (diclofenac) behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers worden genoemd. Ook kom je ze tegen onder de naam NSAID's. Het werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend. De pijnstillende werking van diclofenac begint na één uur. Deze werking houdt ongeveer zes uur aan en de paracetamol versterkt deze werking. Ik heb persoonlijk nog Temazepam erbij gekregen voor een goede nachtrust.

Betreft pantozol; Pantozol 20 is een geneesmiddel voor de behandeling van door maagzuur veroorzaakte aandoeningen. Het regelmatig oprispen van maagzuur kan het slijmvlies van de slokdarm beschadigen. Dit geeft klachten zoals zuurbranden, pijn bij het slikken en soms ontstekingen van de slokdarm.

Pantozol 20 remt de productie van maagzuur. Hierdoor verdwijnen de klachten en de huisarts schrijft dit ook vaak voor tijdens langdurige behandeling

met bepaalde pijnstillers (NSAID’s)

Blijf je toch veel pijn houden na verloop van enige tijd dan zou ik toch weer naar de huisarts gaan en vragen of het een optie is dat je morfineachtige medicatie krijgt zoals bv Tramadol. deze behoort tot de groep geneesmiddelen die morfineachtige pijnstillers of opioïden wordt genoemd. Het heeft een sterke pijnstillende werking.

Sterkte ermee maar het is wel een langdurige blessure

groetjes Ina

Maaike
10 Sep, 2009 20:17

Ik denk dat Judith na 9 maanden inmiddels wel is hersteld, want ze heeft haar mededeling al op 21 januari gepost.

Henk Hollander
11 Mrt, 2010 20:08

Hallo< ook ik ben nu inmiddels 4 weken geleden gevallen en heb naast alle ribben rechts gekneusd, ook een gebroken rib. Ook ik heb de eerste 2 weken last gehad van mijn ademhaling, dit is wel iets wat onder controle moet worden gehouden door de huisarts, omdat er een verhoogde kans bestaat op longontsteking. Je lichaam kan het slijm bijna niet afvoeren door de pijn en druk die dan op je ribben komt. Ik heb in de eerste instantie tramadol voorgeschreven gekregen, maar daar reageerde mijn lichaam zeer slecht op, ik kreeg koorts en zware zweetaanvallen en heb wederom de huisarts gebeld, deze heeft mij toen OXINORM 10mg voorgeschreven (dit is Morfine) 4 x daags om de 6 uur. Daarnaast heb ik Macrogol voor de darmen en Domperidon voor de misselijkheid gekregen, een maagbeschermer had ik al (Pantozol). Morfine werkt goed tegen de pijn, de pijn is niet helemaal weg, maar wel draaglijk geworden. ook s'nachts kan ik beter slapen. Morfine is wel slecht voor de darmen en maag, vandaar de extra medicijnen. na de Morfine ga over op Paracetamol/codeinefosfaat 500/20 PCH, Hier ben ik inmiddels mee begonnen en gebruik alleen nog voor de nacht Morfine. De paracetamol werkt wel, maar minder goed dan de Morfine, heb veel last van de onderste ribben en kan na 4 weken nog steeds niet tillen en belasten, ook lopen is soms erg lastig en heb de ene dag meer last dan de andere dag. Dus met veel rusten en de juiste medicijnen, kan het toch nog even duren, de chirurg van het ziekenhuis heeft mij verteld dat ik zeker 6 weken niet zou kunnen werken en vooral niet overhaasten en rust houden, wel proberen te blijven bewegen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel sterkte toe.